ВЕСТНИК
ПРАВОСЛАВНОГО
СВЯТО-ТИХОНОВСКОГО
ГУМАНИТАРНОГО
УНИВЕРСИТЕТА
f3!…=л "/.%д,2 че2/!е !=ƒ= " г%д.
n“…%"=… " 1997 г.
ВОПРОСЫ ИСТОРИИ И ТЕОРИИ
ХРИСТИАНСКОГО ИСКУССТВА
V : 38
=C!ель
м=L
,ю…ь
l%“*"= 2020
Стр.2
ББК 86.372я5 В-38
ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР
протоиерей Владимир Воробьёв (Россия, Москва)
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ СЕРИИ:
прот. Алексей Емельянов (Россия, Москва)
Е. Г. Артемова, д-р иск., доцент (Россия, Москва)
А. Л. Баталов, д-р иск., проф. (Россия, Москва)
Л. А. Беляев, д-р ист. наук (Россия, Москва)
З. М. Гусейнова, д-р иск., проф. (Россия, Санкт-Петербург)
О. Л. Зосим, д-р иск., доцент (Украина, Киев)
Н. Ю. Плотникова, д-р иск., доцент (Россия, Москва)
Ю. Р. Савельев, д-р иск., канд. архитектуры,
действительный член Академии художеств (Россия, Москва)
Е. Устинович, д-р архитектуры, проф. (Польша, Белосток)
Е. Ю. Шевчук, канд. иск., доцент (Украина, Киев)
НАУЧНЫЕ РЕДАКТОРЫ:
А. А. Воронова, канд. иск.
О. Н. Соколова, канд. иск.
Журнал рекомендован ВАК Минобрнауки России для публикации научных работ,
отражающих основное научное содержание кандидатских
и докторских диссертаций по следующим научным специальностям:
17.00.02 — Музыкальное искусство (искусствоведение), 17.00.04 — Изобразительное
и декоративно-прикладное искусство и архитектура (искусствоведение),
17.00.09 — Теория и история искусства (искусствоведение)
ISSN 2220-5098 (Print)
ISSN 2409-5214 (Online)
© Издательство Православного Свято-Тихоновского
гуманитарного университета, 2020
Стр.3
UNIVERSITYST. TIKHON'S
REVIEW
The review is published four times a year.
Founded in 1997.
CHRISTIAN ART.
QUESTIONS OF HISTORY AND THEORY
V : 38
April
May
June
Moscow 2020
Стр.4
ББК 86.372я5 В-38
EDITOR-IN-CHIEF
Very Revd. Vladimir Vorobiev (Moscow, Russia)
EDITORIAL BOARD:
Very Revd. Aleksei Emel’ianov, Chairman of the Editorial Board (Moscow, Russia)
E. G. Artemova, Doctor of Sciences in Art Criticism (Moscow, Russia)
A. L. Batalov, Professor, Doctor of Sciences* in Art Criticism (Moscow, Russia)
L. A. Beliaev, Doctor of Sciences in History (Moscow, Russia)
Z. M. Guseinova, Professor, Doctor of Sciences in Art Criticism (St. Petersburg, Russia)
N. Yu. Plotnikova, Doctor of Sciences in Art Criticism, Associate Professor
(Moscow, Russia)
Yu. R. Savel'ev, Doctor of Sciences in Art Criticism,
Full Me Candidate of Sciences in Architecture,
E. Yu. Shevchuk, Candidate of Sciences**
mber of the Academy of Arts (Moscow, Russia)
(Kiev, Ukraine)
in Art Criticism, Associate Professor
J. Ustinovich, Professor, Doctor of Sciences in Architecture (Belostok, Poland)
O. L. Zosim, Doctor of Sciences in Art Criticism, Associate Professor (Kiev, Ukraine)
ACADEMIC EDITORS:
A. Voronova, Candidate of Sciences in Art Criticism
O. Sokolova, Candidate of Sciences in Art Criticism
St. Tikhon's University Review is included in the list of peer-reviewed scientifi c periodicals
of the Higher Attestation Commission of the Ministry of Education and Science
of the Russian Federation and is recommended for the publication of articles which refl ect
the scientifi c content of theses for the degrees of Candidate of Sciences and Doctor of Sciences
in the following specialisations: 17.00.02 — Musical Art (Art Criticism),
17.00.04 — VIsual Art, Applied Arts and Architecture (Art Criticism),
17.00.09 — Theory and History of Art (Art Criticism).
advanced research qualifi cations or higher doctorates.
**
* According to ISCED 2011, a post-doctoral degree called Doctor of Sciences (D.Sc.) is given to refl ect second
According to the International Standard Classifi cation of Education (ISCED) 2011, the degree of Candidate
© Publishing house of St. Tikhon's Orthodox
University for the Humanities, 2020
of Sciences (Cand. Sc.) belongs to ISCED level 8 — “doctoral or equivalent”, together with PhD, DPhil, D.Lit,
D.Sc, LL.D, Doctorate or similar.
ISSN 2220-5098 (Print)
ISSN 2409-5214 (Online)
Стр.5
Вестник ПСТГУ. Серия V: Вопросы истории и теории христианского искусства. 2020. Вып. 38
СОДЕРЖАНИЕ
ИССЛЕДОВАНИЯ
ЗАХАРЬИНА Н. Б.
О музыкальной композиции канона Успению Богородицы
«Преукрашенная Божественною славою» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
КРЮКОВ П. Д.
Октоих нотированный XVII века: современные задачи изучения . . . . . . . . . . . . . . 23
ГУСЕЙНОВА З. М.
Исторические и теоретические сведения в «Указе о подметках»
(по списку РГБ ф. 379 № 1) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
ВИСКОВА И. В.
Марцин Мельчевский и «Мусикийская грамматика» Николая Дилецкого . . . . . . 51
ШЕВЦОВА О. Б.
Князь В. Ф. Одоевский о преподавании церковного пения
(на материалах РНММ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
ЛЮБЧЕНКО Е. М.
с гКомпозиционные особенности двоегласников
ласовой организацией «8-4-8» . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
ИГОШЕВ В. В.
Отражение традиций древнерусского искусства в наследии художника
по металлу, реставратора и исследователя Ф. Я. Мишукова . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
КОНОРЕВА С. А.
Пение на подобен в современной практике беспоповских старообрядцев
(на примере подобнов 1-го гласа) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
ЧЕРВЯКОВА И. М.
Восстановление богослужебной и певческой деятельности
в астраханском Иоанно-Предтеченском мужском монастыре
в постсоветский период . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
АБДОКОВ Ю. Б.
Камерно-оркГерман Галынин: «свеча, горящая с обоих концов».
БАРАНОВА С. И.
естровая и ансамблевая музыка для струнных . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Райские птицы. Анна Леонидовна Удальцова (22.02.1954–8.04.2013) . . . . . . . . . . 179
5
Стр.6
St. Tikhon’s University Review. Series V: Problems of History and Theory of Christian Art. 2020. Vol. 38
CONTENTS
ARTICLES
ZAKHARINA N.
On the musical Composition of the Canon to the Dormition of Theotokos
The one Adorned by Divine Glory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
KRYUKOV P.
Notated Octoechos of the 17th
Century: Current Aims of Study . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
GUSEINOVA Z.
Historical and Theoretical Information in the Ukaz o podmetkakh
(the Copy of Russian State Library, F. 379 No. 1) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
VISKOVA I.
Marcin Mielczewski and Musical Grammar by Nikolay Diletsky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
SHEVTSOVA O.
Prince V. F. Odoevsky on the Teaching of Church Singing
(on the Materials of the Russian National Museum of Music) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
LYUBCHENKO E.
Features of Composition of Dvoeglasniki with 8-4-8 Structure . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
IGOSHEV V.
Refl ection of Traditions of Old Russian Art in the Heritage of the Metal Artist,
Restorer and Researcher Fedor Yakovlevich Mishukov . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
KONOREVA S.
Singing in Automelon in Current Practice of the Old Believers bezpopovtsy
(with Automela the 1st
Glas as an Example) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
CHERVYAKOVA I.
Restoration of Liturgical and Singing Activity at Ioanno-Predtechensky
Monastery of Astrakhan in the Post-Soviet Period . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
ABDOKOV YU.
Herman Galynin: “A Candle Burning at Both Ends”. Chamber, Orchestral
and Ensemble Music for Strings . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
BARANOVA S.
Birds of Paradise. Anna Leonidovna Udaltsova (22.02.1954–8.04.2013) . . . . . . . . . . . . 179
6
Стр.7