Structure of the Russian folk culture pedagogical potential // Modern issues of science and education. <...> The concept of «Education through life» – integrative model of education and the issues of value regulation of the development of society and culture // Business. <...> Русская народная культура в контексте современного художественного образования подростка (диагностический аспект) // Бизнес. <...> УДК 378.146 ББК 74.58 Zakieva Rafina Rafkatovna, lecturer of the Department «Industrial Electronics and Lightning» Kazan state power engineering university Kazan, E-mail: rafina@bk.ru Закиева Рафина Рафкатовна, преподаватель кафедры «Промышленная электроника и светотехника» Казанского государственного энергетического университета, г. Казань, E-mail: rafina@bk.ru ОЦЕНКА КАЧЕСТВА ПОДГОТОВКИ СТУДЕНТОВ ТЕХНИЧЕСКИХ ВУЗОВ ASSESSING THE QUALITY OF STUDENTS OF TECHNICAL COLLEGES В статье рассматриваются основные факторы модернизации высшего образования; анализируются возрастные психолого-физиологические, личностно-профессиональные особенности студентов вуза, обсуждается специфика студентов технических вузов; обосновывается педагогическая целесообразность использования метода экспресс-тестирования в профессиональной подготовке студентов технических вузов; определены организационно-педагогические условия, необходимые для проведения экспресс-тестирования. <...> Рассмотрены компоненты качества высшего профессионального образования, а также приведена сравнительная характеристика методов оценки качества знаний. <...> Сделаны выводы о возможных направлениях оценки качества подготовки студентов технических вузов. <...> This paper examines the main factors of modernization of higher education; examines age psycho-physiological, personal and professional characteristics of high school students, is subject to the discussion of the specifics of students of technical colleges; substantiates pedagogical usefulness of the method of rapid testing in the training of students of technical colleges; defined organizational and pedagogical conditions necessary for rapid testing; considered components of quality of higher education, as well as a comparative characterization methods for assessing the quality of knowledge. <...> Conclusions about the possible directions of <...>