Показано стремление Российского / Советского государства вовлечь Монголию в орбиту своих интересов с целью содействовать экономическому развитию региона, что особенно отчетливо проявилось позднее – в период форсированного промышленного роста в 1930-е гг. <...> Установлено, что если в дореволюционный период в основе экономической стратегии самодержавия в регионах лежали экономические и политические мотивы, то в советское время она дополнительно приобрела идеологическое наполнение. <...> Причем наиболее амбициозные инфраструктурные проекты в регионе диктовались геополитическими условиями. <...> Ключевые слова: Забайкалье, Монголия, Транссибирская магистраль, экономическая стратегия, экономическое партнерство, геополитические устремления, экономическое, политическое и идеологическое влияние, Кяхтинская железная дорога. <...> PLEKHANOVA THE IMPACT OF MONGOLIAN “NEIGHBORHOOD” ON THE FORMATION OF ECONOMIC SPACE IN WESTERN TRANSBAIKALIA (1910s–1920s) Institute of Mongolian, Buddhist and Tibetan Studies SB RAS, 6, Sakhyanova str., Ulan-Ude, 670047, Russia The article tries to defi ne Mongolian neighbouring infl uence on Transbaikal economic structure and rates of development in the stated period. <...> Mongolian involvement in Russian and later in Soviet sphere of interest had little effect on the development of the region which lagged far behind the economic modernization stage. <...> Chinese (Sinhai) revolution and independence of Mongolia were of great interest to Russia: the Government was aware of the importance of Mongolia in realization of Russian political and economic interests in the Far East. <...> The role of the starting point in Russian plans to defeat other rivals in Mongolian affairs was given to Kyakhta’s railway branch, which was supposed to be constructed from frontier Kyakhta to Trans-Siberian Railway with the aim to lay it through Mongolia to Beijing. <...> The economic reconstruction after emergency situations and further achievements were to demonstrate advantages of Socialism to peoples <...>