Individual plan of study of educational discipline as means of the joint planning of educational process in Institution // Business. <...> Problems and areas of decision of remotely-module education are in the system of higher school and society // Business. <...> УДК 81:372.8 ББК 74.480.2 Kolyabina Natalia Sergeevna, external doctoral candidate of the department of foreign language professional communication of Volgograd State University, Volgograd, e-mail: natalyakolyabina@yandex.ru Колябина Наталья Сергеевна, соискатель кафедры профессиональной иноязычной коммуникации Волгоградского государственного университета, г. Волгоград, e-mail: natalyakolyabina@yandex.ru СОДЕРЖАНИЕ ОБУЧЕНИЯ РАЗНЫМ ЖАНРАМ ИНОЯЗЫЧНОЙ НАУЧНОЙ ПИСЬМЕННОЙ РЕЧИ СТУДЕНТОВ НЕЯЗЫКОВОГО ВУЗА LEARNING CONTENT OF FOREIGN LANGUAGE ACADEMIC WRITING GENRES IN TEACHING STUDENTS OF NON-LINGUISTIC UNIVERSITIES 13.00.02 – Теория и методика обучения и воспитания (иностранные языки) 13.00.02 – Theory and methodology of teaching and upbringing (foreign languages) В статье анализируется процесс формирования, развития и совершенствования иноязычных умений и навыков научного общения в письменном формате. <...> Обосновывается необходимость рассмотрения иноязычной письменной компетенции обучаемых как центрального компонента культуры научной речи, позволяющей интегрироваться в межкультурную научную коммуникацию. <...> Рассматривается возможность включения курса академического письма в программу обучения иностранному языку магистров и аспирантов. <...> Уточняется содержание их обучения разным жанрам научной письменной речи (аннотация, тезисы научной статьи, научная статья, эссе) в рамках магистратуры и аспирантуры, а также технология формирования и развития иноязычной письменной компетенции студентов неязыкового вуза. <...> The article analyzes the process of formation of foreign language abilities and skills in academic communication in a written format. <...> The learners’ foreign language writing competence is considered as a central component of the scientific culture that allows integrating into the international academic communication. <...> The possibility of incorporating academic writing into the masters and PhD students’ program <...>