5) Formation of Ethnic Identity in Siberia: the Role of Traditions and Contemporary Institutes Tatiana D. Bulgakova* Herzen State Pedagogical University of Russia 48 nab. <...> Moiki, Saint Petersburg, 191186, Russia Received 15.12.2014, received in revised form 15.01.2015, accepted 16.02.2015 The contemporary discourse concerning necessity to revive the half-forgotten traditions of the indigenous peoples of Siberia that became topical on the tide of actualization of their ethnic identity paradoxically disagrees with the real practice of ignoring the traditions and replacing them by the cultural manifestations urged to strengthen the ethnic exclusiveness. <...> The experiments of «revival of culture» (but actually of replacing it by the newly invented «traditions») took place in Siberia even in those cases, when the real old traditions still remained actual for the part of population. <...> Мойки, 48 «Современный дискурс о необходимости возрождения полузабытых традиций коренных народов Сибири в контексте актуализации их этнической идентичности парадоксальным образом противоречит наблюдаемому исследователями феномену игнорирования традиций и © Siberian Federal University. <...> All rights reserved * Corresponding author E-mail address: tbulgakova@gmail.com # S 227 # Tatiana D. Bulgakova. <...> Formation of Ethnic Identity in Siberia: the Role of Traditions and Contemporary Institutes подмены их культурными манифестациями, востребованными в условиях усиления этнического самосознания. <...> Эксперименты по возрождению культуры (фактически по замещению ее «изобретенными традициями») совершались в Сибири даже в тех случаях, когда прежние традиции не были еще утраченными и оставались для части населения актуальными. <...> Тем не менее деятельность по возрождению традиций ориентировалась вовсе не на продолжающие еще бытовать традиции, но на некие упрощенные конструкты, укоренившиеся в массовом сознании как образы культуры коренных народов Сибири. <...> В результате подчеркнутой манифестации этнической идентичности фольклоризированные формы «традиционной культуры» вытесняли подлинные традиции, способствуя <...>