Содержание
ИСТОРИЯ И ФИЛОСОФИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
Аронов А. А. Неиссякаемый родник духовности: Преподобный Сергий
Радонежский . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Алехин И. А., Иванов В. П. Нравственный элемент в руках адмирала
С. О. Макарова . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Зубенко Н. Ю. Теоретические основания и методологические подходы
к исследованию устойчивого развития . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Белоусов И. И., Воронов В. Н., Емец В. С. Духовнонравственные аспекты
воспитания в российской армии (XVIII — начало XIX в.) . . . . . . . . . . 26
Иванов В. П., Иванов В. В. Божий раб генералиссимус А. В. Суворов. . . . 35
Чухлебова И. А., Тимков А. В. Подготовка офицерских кадров
в военноучебных заведениях Российской империи в XVIII в. . . . . . . . 39
Шилов А. И., Филиппова П. С. Коммерческие училища Восточной
Сибири начала ХХ в. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Солодова Е. А. Этюды о диалектике. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
МИР ОБРАЗОВАНИЯ
Розин В. М. Проблема дефицита общения (к различению общения
подлинного и формального). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Быков А. К. Социальнопедагогическая инфраструктура патриотического
воспитания граждан Российской Федерации. . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Аронов А. А. Московская духовная академия и ее профессора . . . . . . . . 81
Романченко М. К. Анализ деятельности ресурсных центров,
созданных на базе образовательных учреждений . . . . . . . . . . . . . . . 88
Кудрявцев Ю. М., Карпов А. М., Герасимова В. В. Современные вызовы
миру образования для создания образа мира . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
299
Стр.299
Забелина О. В., Карпенко Е. З., Кузуб Е. В. Проблемы подготовки
кадров для сельского хозяйства . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
ОБРАЗОВАНИЕ В МИРЕ
Комарова Э. П., Шушарина Е. С. Технология смешанного обучения
как средство формирования межкультурной компетенции студентов
иностранцев в высшей школе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Сливин Т. С., Макаренко А. В. Сравнительный анализ систем физической
подготовки в иностранных армиях . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Дудулин В. В., Саргсян А. Н. Национальные героические традиции
Вооруженных Сил Республики Армении: понятие и классификация. . . 117
МОЕ МНЕНИЕ
Зайцевский П. Г. Особенности молодежного экстремизма . . . . . . . . . 123
Сочнева Е. Н. О необходимости и целесообразности ратификации
некоторых конвенций Международной организации труда
для социальной политики России. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Чистяков В. В., Осадчук Б. А. Педагогическая профилактика
суицидальных явлений, возникающих вследствие внутрисемейных
конфликтов военнослужащих . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Борисова Е. Н., Савинков П. А. Коммуникативные средства создания
художественного образа в процессе профессиональной подготовки
дирижерахоровика . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Алехин И. А., Авуза А. А., Герасимова Т. Н. Интеграция интеллектуальных
технологий в профессиональную подготовку военных специалистов . . . . 147
Фасоля А. А., Утробин Г. Ф., Смирнов Е. В., Гузеев М. С. Роль и значение
учебных лабораторий в учебновоспитательном процессе военной
образовательной организации . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ ПОИСК:
ПРОБЛЕМЫ И СУЖДЕНИЯ
Алиева Э. Ф., Радионова О. Р., Косибород О. Л. Инновационные подходы
к организации досуга детей и молодежи в музейном пространстве
Москвы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Алехин И. А., Уланов Д. В. Бдительность как важное профессиональное
качество военнослужащего, несущего боевое дежурство . . . . . . . . . . 165
300
Стр.300
Арефьева О. М. Психологопедагогическое сопровождение развития
патриотических чувств младших школьников (из опыта работы) . . . . . 169
Зененко Н. В., Зененко М. А. Грамматикализация как результат
концептуализации мира (на материале иберороманских языков) . . . . 177
Давыдов В. П., Кондратьева О. В. Личностноориентированный подход
к педагогической подготовке преподавателя военных образовательных
организаций . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
Урунтаева Г. А. Структура профессиональной деятельности педагога
дошкольного образования: подходы к изучению . . . . . . . . . . . . . . . 190
Закатов В. В. К вопросу формирования педагогической
направленности у педагогических работников образовательных
организаций МВД России . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Рыдзе О. А. Модель подготовки четвероклассника к итоговой
проверочной работе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
Захаров А. Ф., Дубровский А. В. Повышение роли и эффективности
горной и специальной физической подготовки в формировании
профессиональной готовности курсантов военных вузов к боевым
действиям в горной местности. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
ПЕРЕДОВЫЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕТЕХНОЛОГИИ:
ПСИХОЛОГОПЕДАГОГИЧЕСКИЙОПЫТ
Аркусова И. В. Педагогическая технология психологической
саморегуляции как основа эффективного обучения иностранным
языкам. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
Воробьева А. Ю. Средства формирования профессиональноличностных
ценностных ориентаций у студентов вуза . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Черникова И. Ю. Социологические подходы к анализу взаимодействия
системы профильного обучения и региональных рынков труда . . . . . . 229
Ленев Ю. А., Ефремов А. В., Шишков А. И. Педагогические аспекты
использования интерактивных методов обучения в тактико
специальной подготовке военных специалистов . . . . . . . . . . . . . . . 240
Галактионова Н. А., Никулина Н. А. Изучение русской фразеологии
на занятиях по русскому языку как иностранному . . . . . . . . . . . . . . 247
Алехин И. А., Тренин И. В., Захаренко С. В. Инновационные процессы
интеграции информационных и дидактических ресурсов в высшем
образовании . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
301
Стр.301
ТРИБУНА МОЛОДОГО УЧЕНОГО
Безбогова М. С. Социальные сети в системе социальных
коммуникаций . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259
Машкин А. В. Престиж прохождения военной службы в воинской части
Сухопутных войск Вооруженных Сил Российской Федерации
как критерий уровня развития системы воспитания личного
состава. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262
Кармаев А. Ю. Современные научные подходы к реализации метода
убеждения в воспитании военнослужащих частей войск национальной
гвардии России. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266
Горовой В. Г. Педагогические характеристики процесса изучения
дисциплин профессионального цикла на основе программированного
обучения. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271
Федоров И. Г. Формирование нравственноволевых качеств
у обучающихся в военноучебных заведениях Российской империи
средствами физической подготовки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277
Титов Е. Н. Образовательная среда как фактор формирования
антикоррупционного поведения курсантов . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281
Наши авторы . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287
302
Стр.302
Table of Contents
HISTORY AND PHILOSOPHY OF EDUCATION
Aronov A. A. Inexhaustible source of spirituality: St. Sergius of Radonezh . . . . . 3
Alekhin I. A., Ivanov V. P. A moral element in Admiral S. O. Makarov’s
hands . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Zubenko N. Y. Theoretical bases and methodological approaches
to the sustainable development study . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Belousov I. I., Voronov V. N., Emets V. S. Spiritual and moral aspects
of education in the Russian army (XVIII — early XIX century). . . . . . . . . . 26
Ivanov V. P., Ivanov V. V. God’s servant Generalissimo A. V. Suvorov . . . . . . 35
Chukhlebova I. A., Timkov A. V. Military officers’ training at military schools
of the Russian Empire in the XVIII century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Shilov A. I., Filippova P. S. Commercial schools of the early XX century
Eastern Siberia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Solodova E. A. Essays on dialectics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
WORLD OF EDUCATION
Rozin V. M. Communication deficiency problem (to the original and formal
communication distinction). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Bykov A. K. Social and pedagogical infrastructure of the Russian Federation
citizens’ patriotic education . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Aronov A. A. Moscow ecclesiastical academy and its professors . . . . . . . . . . 81
Romanchenko M. K. The activity analysis of the resource centers created
on the educational institutions basis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Kudryavtsev Y. M., Karpov A. M., Gerasimova V. V. Modern challenges
to the world of education for the world image creation . . . . . . . . . . . . . . 94
303
Стр.303
Zabelina O. V., Karpenko E. Z., Kuzub E. V. Training problems
for agriculture . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
EDUCATION IN THE WORLD
Komarova E. P., Shusharina E. S. Technology of the mixed training as means
of students foreigners’ crosscultural competence formation
at a higher school . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Slivin T. S., Makarenko A. V. A comparative analysis of sports systems
in foreign armies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Dudulin V. V., Sargsyan A. N. National heroic traditions of the Armed Forces
of the Republic of Armenia: concept and classification. . . . . . . . . . . . . . 117
MY OPINION
Zaytsevsky P. G. Features of youth extremism . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Sochneva E. N. On the necessity and expediency of the ratification of some
conventions of the International Labor Organization for social policy
of Russia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Chistyakov V. V., Osadchuk B. A. Pedagogic prevention of suicidal phenomena
arising from intrafamily conflicts of the military personnel . . . . . . . . . . . 138
Borisova E. N., Savinkov P. A. Communicative means for an artistic image
creating in the course of a choir conductor vocational training . . . . . . . . . 141
Alekhin I. A., Avuza A. A., Gerasimova T. N. Intellectual technologies
integration into the military experts vocational training . . . . . . . . . . . . . 147
Fasolya A. A., Utrobin G. F., Smirnov E. V., Guzeev M. S. Educational
laboratories role and value in the military educational organization teaching
and educational process . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
PROBLEMS AND JUDGMENTS
Alieva E. F., Radionova O. R., Kosiborod O. L. Innovative approaches
to the children’s and youth’s leisure organization in Moscow museum
space . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Alekhin I. A., Ulanov D. V. Vigilance as an important professional qualit
of a soldier carrying a combat duty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
Arefyeva O. M. Psychological and pedagogical support of younger students’
patriotism development (from experience) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
304
PEDAGOGICAL SEARCH:
Стр.304
Zenenko N. V., Zenenko M. A. Grammaticalisation as a world
conceptualization result (on material of Iberian and Romance
languages) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Davydov V. P., Kondratyeva O. V. Personality oriented approach
to the educational training of a military educational institution lecturer . . . . 181
Uruntaeva G. A. The structure of a preschool education teacher’ professional
activity: approaches to study . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
Zakatov V. V. To the problem of the pedagogical orientation formation
at educationalists of the Russian Ministry of Interior
educational institutions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Rydze O. A. A model of training of fourthgraders to the final test work . . . . 205
Zakharov A. F., Dubrovsky A. V. Enhance of the role and efficiency of mining
and special sport training in the military academies cadets’ formation
of the professional readiness to military operations in mountainous
terrain . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
ADVANCED EDUCATIONAL TECHNOLOGIES:
PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL EXPERIENCE
Arkusova I. V. Pedagogical technology of the psychological autoregulation
as a basis for foreign languages effective training . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
Vorobyova A. Y. Means of college students’ professional and personal valuable
orientations formation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Chernikova I. Y. Sociological approaches to the analysis of interaction
of the system of profile training and regional labor markets . . . . . . . . . . . 229
Lenev Y. A., Efremov A. V., Shishkov A. I. Pedagogical aspects of use
f interactive methods of training in the military experts’ tactical
and special training . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
Galaktionova N. A., Nikulina N. A. The study of the Russian phraseology
at the Russian as a foreign language lessons . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
Alekhin I. A., Trenin I. V., Zakharenko S. V. Innovative processes
of the information and didactic resources in the higher education
integration . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
TRIBUNE OF THE YOUNG SCIENTIST
Bezbogova M. S. Social networks in the system of social
communications. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259
305
Стр.305
Mashkin A. V. The prestige of the military service in military units
of the Land forces of the Armed Forces of the Russian Federation
as a criterion of the development level of the system of staff education . . . . . 262
Karmaev A. Y. Modern scientific approaches to the implementation
of the method of persuasion in the education of the military units
of the National Guard troops of Russia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266
Gorovoy V. G. Pedagogical characteristics of the process of professional cycle
disciplines studying on the basis of the programmed training . . . . . . . . . . 271
Fedorov I. G. The Russian Empire cadets’ moralvolitional qualities
formation by means of sport training. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277
Titov E. N. Educational environment as a factor of cadets’ anticorruption
behavior formation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281
Our authors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293
306
Стр.306