ВЕСТНИК
ПРАВОСЛАВНОГО
СВЯТО-ТИХОНОВСКОГО
ГУМАНИТАРНОГО
УНИВЕРСИТЕТА
f3!…= "/.%,2 2/! !=ƒ= " %.
n“…%"=… " 1997 .
ПЕДАГОГИКА. ПСИХОЛОГИЯ
IV: 64
…"=!
-"!=
=!2
l%“*"= 2022
Стр.2
ББК 86.372я5 В-38
ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР
протоиерей Владимир Воробьев (Россия, Москва)
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ:
Т. И. Петракова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Е. Ю. Ромашина, д-р пед. наук, проф. (Россия, Тула)
И. Н. Семенов, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Т. В. Склярова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. Ф. ШеС. В. Феликсов, канд. филол. наук (Россия, Москва)
Т. Т. Щелина, д-р пед. наук, проф. (Россия, Арзамас)
ПРЕДСЕДАТЕЛЬ РЕДКОЛЛЕГИИ
С. Ю. Дивногорцева, д-р пед. наук, доцент
ОТВЕТСТВЕННЫЙ СЕКРЕТАРЬ СЕРИИ
А. В. Агеева, канд. пед. наук
Г. Ю. Мартьянова, канд. психол. наук, доцент (Россия, Москва)
И. В. Метлик, д-р пед. наук (Россия, Москва)
Е. А. Александрова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Саратов)
С. Ю. Дивногорцева, д-р пед. наук, доцент (Россия, Москва)
И. В. Егоров, канд. психол. наук, доцент (Россия, Москва)
С. Н. Литвинова, канд. психол. наук, доцент (Россия, Москва)
Д. В. Лифинцев, д-р пед. наук, проф. (Россия, Калининград)
Г. Ю. Лосик, д-р психол. наук (Беларусь)
С. И. Абрамов, канд. пед. наук (Россия, Москва)
А. В. Агеева, канд. пед. наук (Россия, Москва)
Л. Б. Шнейдер, д-р психховцова, д-р психол. наук, проф. (Россия, Санкт-Петербург)
ол. наук, проф. (Россия, Москва)
13.00.01 — Общая педагогика, история педагогики и образования (педагогические науки),
13.00.08 — Теория и методика профессионального образования (педагогические науки),
19.00.01 — Общая психология, психология личности, история психологии (психологические науки)
Журнал рекомендован ВАК Минобрнауки России для публикации научных работ,
отражающих основное научное содержание кандидатских и докторских диссертаций
по следующим научным специальностям:
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
© Издательство Православного Свято-Тихоновского
гуманитарного университета, 2022
Стр.3
UNIVERSITYST. TIKHON'S
REVIEW
The review is published four times a year.
Founded in 1997.
PEDAGOGY. PSYCHOLOGY
IV: 64
January
February
March
Moscow 2022
Стр.4
ББК 86.372я5 В-38
EDITOR-IN-CHIEF
Very Revd. Vladimir Vorobiev
EDITORIAL BOARD:
S. I. Abramov, Candidate of Sciences*
S. Iu. Divnogortseva, Doctor of Sciences in Education, Associate Professor (Moscow, Russia)
I. V. Egorov, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor (Moscow, Russia)
S. V. Feliksov, Candidate of Sciences in Philology (Moscow, Russia)
Е. А. Aleksandrova, Doctor of Sciences** in Education, Professor (Saratov, Russia)
A. V. Ageeva, Candidate of Sciences in Education (Moscow, Russia)
G. Iu. Mart'ianova, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor (Moscow, Russia)
I. V. Metlik, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
S. N. Litvinova, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor (Moscow, Russia)
G. Losik, Doctor of Science in Psychology (Belarus)
D. V. Lifi ntsev, Doctor of Sciences in Education, Professor (Kaliningrad, Russia)
L. F. Shekhovtsova, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Saint-Petersburg, Russia)
L. B. Shneider, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
T. V. Skliarova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
T. I. Petrakova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
E. Yu. Romashina, Doctor of Sciences in Education, Professor (Tula, Russia)
I. N. Semenov, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
T. T. Shchelina, Doctor of Sciences in Education, Professor (Arzamas, Russia)
CHAIRMAN OF THE EDITORIAL BOARD
S. Iu. Divnogortseva, Doctor of Sciences in Education, Associate Professor
EXECUTIVE SECRETARY OF THE SERIES
A. V. Ageeva, Candidate of Sciences in Education
St. Tikhon's University Review is included in the list of peer-reviewed scientifi c periodicals of the Higher Attestation
Commission of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation
and is recommended for the publication of articles which refl ect the scientifi c content
of theses for the degrees of Candidate of Sciences and Doctor of Sciences in the following specialisations:
13.00.01 — General Pedagogy, History of Pedagogy and Education (Pedagogical Sciences),
13.00.08 — Theory and Methodology of Professional Education (Pedagogical Sciences),
19.00.01 — General Psychology, Psychology of Personality, History of Psychology (Psychological Sciences)
* According to the International Standard Classifi cation of Education (ISCED) 2011, the degree of Candidate
of Sciences (Cand. Sc.) belongs to ISCED level 8 — “doctoral or equivalent”, together with PhD, DPhil, D.Lit,
D.Sc, LL.D, Doctorate or similar.
**
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
According to ISCED 2011, a post-doctoral degree called Doctor of Sciences (D.Sc.) is given to refl ect
second advanced research qualifi cations or higher doctorates.
© Publishing house of St. Tikhon's Orthodox
University for the Humanities, 2022
in Education (Moscow, Russia)
Стр.5
Вестник ПСТГУ. Серия IV: Педагогика. Психология. 2022. Вып. 64
СОДЕРЖАНИЕ
ИССЛЕДОВАНИЯ: ПЕДАГОГИКА
ИСТОРИЯ ПЕДАГОГИКИ И ОБРАЗОВАНИЯ
МИЛОВАНОВ К. Ю.
оМодернизация отечественного образования как исторически
РЫЖОВ А. Н.
КРАТ А. В.
бусловленный процесс . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
БЕЛЕНЧУК Л. Н.
Инновационные процессы в образовании: реформы Петра I и современность . . . 21
«Допустить к лекциям наравне с мужчинами».
Статистика женского среднего и высшего образования в начале XX века . . . . . . . 32
Историко-педагогические предпосылки, условия и факторы открытия
православных общеобразовательных школ в новейшей истории России . . . . . . . . 52
АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ВОСПИТАНИЯ И ОБУЧЕНИЯ
НИКУЛИНА Е. Н.
Дистанционная технология в богословском образовании:
методические основы «классического» дистанционного обучения
и возможности дистанционной поддержки очных курсов на примере
дисциплины «Богослужебный устав и гимнография»
программы профессиональной переподготовки «Теология» . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
ГУЛОВ А. П.
Различия между заданиями регионального и заключительного этапов
Всероссийской олимпиады школьников по английскому языку . . . . . . . . . . . . . . . 76
БОРОДИНА Е. Н.
Патриотическое воспитание детей в воскресной школе
на материале изобразительного искусства . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
5
Стр.6
Содержание
ИССЛЕДОВАНИЯ: ПСИХОЛОГИЯ
АБАКУМОВА И. В., ГОДУНОВ М. В.
аКультурно-конфессиональные факторы психологических различий
даптивной и преадаптивной смысловой регуляции . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
РЕЦЕНЗИИ
Рец. на: Антология педагогического наследия Средних веков, Возрождения
и Реформации / сост. В. В. Рыбаков, В. К. Пичугина, В. Г. Безрогов;
( под ред. В. Г. Безрогова, В. В. Рыбакова. М.: Русское слово, 2021
Е. Н. Никулина) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
ХРОНИКА
сФундаментальные и прикладные исследования по актуальным вопросам
онференции ПСТГУ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
овременной педагогики и религиозного образования: репортаж о работе
к педагогических секций на XXXII Ежегодной богословской
Стр.7
St. Tikhon’s University Review. Series IV: Pedagogy. Psychology. 2022. Vol. 64
CONTENTS
ARTICLES: PEDAGOGY
HISTORY OF PEDAGOGY AND EDUCATION
MILOVANOV К.
Modernization of Domestic Education as a Historically Determined Process . . . . . . . . . 11
BELENCHUK L.
Modernisation of Education: Reforms of Peter I and the Present Day . . . . . . . . . . . . . . . 21
RYZHOV A.
St“To be Admitted to Lectures on an Equal Basis with Men”.
at the Beginning of the 20th Century . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
atistics of Women̓s Secondary and Higher Education
KRAT А.
Historical and Educational Prerequisites, Conditions and Factors of the Opening
of Orthodox Secondary Schools in the Contemporary Gistory of Russia . . . . . . . . . . . . . 52
CURRENTLY RELEVANT ISSUES IN EDUCATION
AND INSTRUCTION
NIKULINA E.
Distant Technology in Theological Education: Methodological Foundations
of “Classical” Distance Learning and Possibilities of Remote Support
“ for Full-Time Courses with the Example of the Discipline
ReTypicon and Hymnography” of the Theological Professional
GULOV А.
training Programme . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Diff erences between the Tasks of the Regional and Final Stages
of the All-Russian Schoolchildren’s Olympiad in the English Language . . . . . . . . . . . . . 76
BORODINA E.
of FinPatriotic Education of Children in Sunday Schools and the Use
e Arts Materials . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
7
Стр.8
Contents
ARTICLES: PSYCHOLOGY
ABAKUMOVA I., GODUNOV M.
Cultural and Confessional Factors of Psychological Diff erences in Adaptive
and Preadaptive Meaning-Related Regulation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
REVIEWS
Rev. of: Антология педагогического наследия Средних веков, Возрождения
и Реформации / сост. В. В. Рыбаков, В. К. Пичугина, В. Г. Безрогов;
( под ред. В. Г. Безрогова, В. В. Рыбакова. М.: Русское слово, 2021
E. Nikulina) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
CHRONICLE
Fundamental and Applied Studies on Currently Relevant Issues in Pedagogy
and Religious Education: a Report on the Work of Pedagogical Sections
at the 32nd
for the Humanities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Annual Theological Conference of St. Tikhon's Orthodox University
Стр.9