ВЕСТНИК
ПРАВОСЛАВНОГО
СВЯТО-ТИХОНОВСКОГО
ГУМАНИТАРНОГО
УНИВЕРСИТЕТА
f3!…= "/.%,2 2/! !=ƒ= " %.
n“…%"=… " 1997 .
ПЕДАГОГИКА. ПСИХОЛОГИЯ
IV: 60
…"=!
-"!=
=!2
l%“*"= 2021
Стр.2
ББК 86.372я5 В-38
А. Н. Лебедев, академик РАЕН, д-р биол. наук, проф. (Россия, Москва)
С. Н. Литвинова, канд. пед. наук, доцент (Россия, Москва)
Д. В. Лифинцев, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Н. И. Лифинцева, д-р пед. наук (Россия, Москва)
Г. Ю. Лосик, д-р психол. наук (Беларусь)
С. Ю. Дивногорцева, д-р пед. наук, доцент (Россия, Москва)
И. В. Егоров, канд. психол. наук, доцент (Россия, Москва)
Ю. Койнова-Цёльнер, канд. пед. наук, PhD (Германия)
И. Краав, PhD (Эстония)
Е. А С. И. Абрамов, канд. пед. наук (Россия, Москва)
М. Р. Александрова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
И. В. Ва. Битянова, канд. психол. наук (Россия, Москва)
протоиерей Владимир Воробьёв (Россия, Москва)
РЕДАКЦИОННАЯ КОЛЛЕГИЯ СЕРИИ:
ГЛАВНЫЙ РЕДАКТОР
чков, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Г. Ю. Мартьянова, канд. психол. наук, доцент (Россия, Москва)
И. В. Метлик, д-р пед. наук (Россия, Москва)
ТЕ. Ю. Ромашина, д-р пед. наук, проф. (Россия, Тула)
Л. С. По. И. Петракова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
А. В. Торопова, д-р психол. наук, д-р пед. наук (Россия, Москва)
С. В. Феликсов, канд. филол. наук (Россия, Москва)
М. В. Шакурова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. Ф. Шеховцова, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. Б. Шнейдер, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Н. Б. Шумакова, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Т. Т. Щелина, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
И. Н. Семенов, д-р психол. наук, проф. (Россия, Москва)
Т. В. Склярова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
Л. Т. Потанина, д-р психол. наук (Россия, Москва)
Ю. Савано, PhD (Япония)
Т. В. Склярова, д-р пед. наук
НАУЧНЫЙ РЕДАКТОР
РЕДАКТОР ВЫПУСКА
Д. В. Пушкина
13.00.01 — Общая педагогика, история педагогики и образования (педагогические науки),
13.00.08 — Теория и методика профессионального образования (педагогические науки),
19.00.01 — Общая психология, психология личности, история психологии (психологические науки)
Журнал рекомендован ВАК Минобрнауки России для публикации научных работ,
отражающих основное научное содержание кандидатских и докторских диссертаций
по следующим научным специальностям:
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
© Издательство Православного Свято-Тихоновского
гуманитарного университета, 2021
дымова, д-р пед. наук, проф. (Россия, Москва)
С. И. Попова, д-р пед. наук (Россия, Москва)
Стр.3
UNIVERSITYST. TIKHON'S
REVIEW
The review is published four times a year.
Founded in 1997.
PEDAGOGY. PSYCHOLOGY
IV: 59
January
February
March
Moscow 2021
Стр.4
ББК 86.372я5 В-38
Е. А. Aleksandrova, Doctor of Sciences**
S. I. Abramov, Candidate of Sciences*
Very Revd. Vladimir Vorobiev
EDITORIAL BOARD:
EDITOR-IN-CHIEF
S. Iu. Divnogortseva, Doctor of Sciences in Education, Associate Professor (Moscow, Russia)
I. V. Egorov, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor (Moscow, Russia)
J. KS. V. Feliksov, Candidate of Sciences in Philology (Moscow, Russia)
M. R. Bitianova, Candidate of Sciences in Psychology (Moscow, Russia)
oinova-Zoellner, Candidate of Sciences in Education, PhD (Germany)
I. Kraav, PhD (Estonia)
G. Iu. Mart'ianova, Candidate of Sciences in Psychology, Associate Professor (Moscow, Russia)
I. V. Metlik, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
S. N. Litvinova, Candidate of Sciences in Education, Associate Professor (Moscow, Russia)
G. Losik, Doctor of Science in Psychology (Belarus)
D. V. Lifi ntsev, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
N. I. Lifi ntseva, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
А. N. Lebedev, Member of Russian Academy of Natural Sciences,
Doctor of Sciences in Biology, Professor (Moscow, Russia)
L. S. PT. I. Petrakova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
E. YL. T. Potanina, Doctor of Sciences in Psychology (Moscow, Russia)
I. N. Semenov, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
M. V. Shakurova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
L. FT. T. Shchelina, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
u. Romashina, Doctor of Sciences in Education, Professor (Tula, Russia)
Yu. Sawano, PhD (Japan)
A T. V. Skliarova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
I. V. Vachkov, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
ACADEMIC EDITOR
T. V. Skliarova, Doctor of Sciences in Education
D. VEDITOR
. Pushkina
St. Tikhon's University Review is included in the list of peer-reviewed scientifi c periodicals of the Higher Attestation
Commission of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation
and is recommended for the publication of articles which refl ect the scientifi c content
of theses for the degrees of Candidate of Sciences and Doctor of Sciences in the following specialisations:
13.00.01 — General Pedagogy, History of Pedagogy and Education (Pedagogical Sciences),
13.00.08 — Theory and Methodology of Professional Education (Pedagogical Sciences),
19.00.01 — General Psychology, Psychology of Personality, History of Psychology (Psychological Sciences)
* According to the International Standard Classifi cation of Education (ISCED) 2011, the degree of Candidate
of Sciences (Cand. Sc.) belongs to ISCED level 8 — “doctoral or equivalent”, together with PhD, DPhil, D.Lit,
D.Sc, LL.D, Doctorate or similar.
**
ISSN 2409-5001 (Online)
ISSN 1991-6493 (Print)
According to ISCED 2011, a post-doctoral degree called Doctor of Sciences (D.Sc.) is given to refl ect
second advanced research qualifi cations or higher doctorates.
© Publishing house of St. Tikhon's Orthodox
University for the Humanities, 2021
L. B. Shn. Shekhovtsova, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
N. B. Shumakeider, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
ova, Doctor of Sciences in Psychology, Professor (Moscow, Russia)
. V. Toropova, Doctor of Sciences in Psychology, Doctor of Sciences in Education
(Moscow, Russia)
odymova, Doctor of Sciences in Education, Professor (Moscow, Russia)
S. I. Popova, Doctor of Sciences in Education (Moscow, Russia)
in Education, Professor (Moscow, Russia)
in Education (Moscow, Russia)
Стр.5
Вестник ПСТГУ. Серия IV: Педагогика. Психология. 2021. Вып. 60
СОДЕРЖАНИЕ
ИССЛЕДОВАНИЯ: ПЕДАГОГИКА
ПРОБЛЕМЫ ОБРАЗОВАНИЯ
СКЛЯРОВА Т. В.
в сОбразовательная деятельность Русской Православной Церкви
в периофере религиозного и государственно-муниципального образования
д 1990–2015 гг. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
ЛОГИНОВА М. П.
Философия американского образования: от истины до мнения . . . . . . . . . . . . . . . 22
ДЕМАКОВА И. Д., ПОПОВА И. Н.
Гуманитарная экспертиза как метод научного познания в педагогике . . . . . . . . . . 37
ПАНТЕЛЕЕВА Т. В.
Проблемы музыкального обучения в высших образовательных
организациях Русской Православной Церкви и пути их решения
(на примере духовных академий и семинарий) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
РАССКАЗОВА И. Н., ОЖОГОВА Е. Г.
Представления будущих педагогов о цифровом образовании . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
ПРОБЛЕМЫ ВОСПИТАНИЯ
СОЛОВЦОВА И. А., АВРАМОВ В. В., ПАТРИН В. Г.
сПринципы воспитательного взаимодействия православного педагога
о студенческой молодежью в светском вузе . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
ИСТОРИЯ ПЕДАГОГИКИ
РОМАШИНА Е. Ю.
и бГород — это не-деревня: путешествие по страницам российских азбук
укварей 1900–1925 гг. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
5
Стр.6
Содержание
ИССЛЕДОВАНИЯ: ПСИХОЛОГИЯ
АНДРЕЕВА М. В.
пеОсобенности представления о заботе у студентов психологодагогического
направления . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
БОРИСОВА И. В.
Мотивация студентов, получающих педагогическое образование . . . . . . . . . . . . 134
РЕЦЕНЗИИ
Рец. на коллективную монографию: Безрогов В. Г., Артемова Ю. А.,
Никулина Е. Н., Тендрякова М. В. «“Детский мир” Ушинского
и западноевропейская учебная литература: диалог дидактических
культур». СПб.: «Образовательные проекты», 2020 (М. К. Любарт) . . . . . . . . . . . .151
Стр.7
St. Tikhon’s University Review. Series IV: Pedagogy. Psychology. 2021. Vol. 60
CONTENTS
ARTICLES: PEDAGOGY
PROBLEMS OF EDUCATION
SKLYAROVA T.
Educational Activities of the Russian Orthodox Church in Religious
and State-Municipal Education in 1990–2015 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
LOGINOVA M.
The Philosophy of American Education: From Truth to the Opinion . . . . . . . . . . . . . . . 22
DEMAKOVA I., POPOVA I.
Humanities-Related Expertise as a Method of Scientifi c Knowledge in Pedagogy . . . . . 37
PANTELEEVA T.
Problems in Teaching Music at Higher Educational Institutions
of the Russian Orthodox Church and Approaches to Their Solution
(with Theological Academies and Seminaries as Examples) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
RASSKAZOVA I., OZHOGOVA E.
Prospective Teachers’ Ideas about Information Technology in Education . . . . . . . . . . . . 63
PROBLEMS OF UPBRINGING
SOLOVTSOVA I., AVRAMOV V., PATRIN V.
The Principles of Educational Communication of an Orthodox Teacher
and Students at a Secular University . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
HISTORY OF PEDAGOGY
ROMASHINA E.
The City is a Not a Village: a Journey Through the Pages
of Russian ABC-Books of 1900–1925 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
7
Стр.8
Contents
ARTICLES: PSYCHOLOGY
ANDREEVA M.
Some Features of the Idea about Caring of Students of Psychological
and Pedagogical Direction . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
BORISOVA I.
Motivating Students with Pedagogy as a Major Subject . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
REVIEWS
Rev. of the Collective Monograph: Безрогов В. Г., Артемова Ю. А.,
Никулина Е. Н., Тендрякова М. В. «“Детский мир” Ушинского
и западноевропейская учебная литература: диалог дидактических
культур». СПб.: «Образовательные проекты», 2020 (M. Liubart) . . . . . . . . . . . . . . 151
Стр.9