Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 634757)
Контекстум
.

Учимся выступать публично. Политическая риторика и дебаты на английском языке (340,00 руб.)

0   0
Первый авторАнтонова И. Б.
АвторыРос. гос. гуманитар. ун-т , Калямова Л. А.
ИздательствоМ.: РГГУ
Страниц450
ID719508
АннотацияОсновная цель учебника — обеспечить развитие навыков чтения, говорения и письма на базе тщательно отобранного англоязычного материала. Учебник может рассматриваться и в качестве перспективного дополнительного ресурса для овладения публичной речью и политической (президентской) риторикой. Структура учебника и логика изложения материала в нем позволяют проводить занятия в форме творческого диалога/полилога/дискуссии, что поможет студентам формировать самостоятельные высказывания с использованием соответствующих убеждающих стратегий, применять корректные языковые, смысловые и связующие средства риторического воздействия, совершенствовать вербальные и невербальные навыки ораторского искусства, принимать участие в дебатах.
Кому рекомендованоДля студентов старших курсов гуманитарных направлений подготовки:«Журналистика», «Лингвистика», «Международные отношения», «Политология», «Реклама и связи с общественностью», «Зарубежное регионоведение».
ISBN978-5-7281-2330-9
УДК811.111(075)
ББК81.2Англ-923
Антонова, И.Б. Учимся выступать публично. Политическая риторика и дебаты на английском языке : учебник / ред. Л.А. Калямова; Рос. гос. гуманитар. ун-т; И.Б. Антонова .— Эл. изд. — Москва : РГГУ, 2019 .— 450 с. — Дериватив. электрон. изд. на основе печат. изд. (М. : РГГУ, 2019); Электрон. текстовые дан. (1 файл pdf : 450 с.); Систем. требования: Adobe Reader XI либо Adobe Digital Editions 4.5 ; экран 10" .— ISBN 978-5-7281-2330-9 .— URL: https://rucont.ru/efd/719508 (дата обращения: 25.04.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

Учимся_выступать_публично._Политическая_риторика_и_дебаты_на_английском_языке__учебник.pdf
УДК 811.111(075) ББК 81.2Англ.-923 А72 А72 Антонова, Ирина БорисовнаУчимся выступать публично. Политическая риторика и дебаты на английском языке [Электронный ресурc] : учебник / И. Б. Антонова ; [под ред. Л. А. Калямо4вой] ; Рос. гос. гуманитарн. ун-т. — Эл. изд. — Электрон. текст. дан. (1 файл pdf : ISBN 978-5-7281-2330-9 на Основная цель учебника — обеспечить развитие навыков чтения, говорения и письма базе тщательно отобранного англоязычного материала. Учебник может рассматриваться п и в качестве перспективного дополнительного ресурса для овладения публичной речью и ия в форме творческого диалога/полилога/дискуссии, что поможет студентам форми50 с.). — М. : Рос. гос. гуманитарн. ун-т, 2019. — Систем. требования: Adobe Reader XI либо Adobe Digital Editions 4.5 ; экран 10". олитической (президентской) риторикой. нятСтруктура учебника и логика изложения материала в нем позволяют проводить засровать самостоятельные высказывания сиспользованием соответствующих убеждающих тратегий, применять корректные языковые, смысловые и связующие средства риторического воздействия, совершенствовать вербальные и невербальные навыки ораторского искусства, принимать участие в дебатах. Для студентов старших курсов гуманитарных направлений. УДК 811.111(075) ББК 81.2Англ.-923 Деривативное электронное издание на основе печатного издания: Учимся выступать публично. Политическая риторика и дебаты на английском языке [Текст] : учебник / И. Б. Антонова ; [под ред. Л. А. Калямовой] ; Рос. гос. гуманитарн. ун-т. — М. : РГГУ, 2019. — 446 с. — ISBN 978-5-7281-2196-1. Издание основано на материале учебников, опубликованных автором ранее: Антонова И. Б. Английский язык в публичной речи и дебатах. М.: РГГУ, 2013; Антонова ИБ. Риторика трех «П»: публичная, политическая и президентская. М.: РГГУ, 2013 В соответствии со ст. 1299 и 1301 ГК РФ при устранении ограничений, установленных техническими средствами защиты авторских прав, правообладатель вправе требовать от нарушителя возмещения убытков или выплаты компенсации. ISBN 978-5-7281-2330-9 ©© Антонова И. Б. , 2019 Российский государственный гуманитарный университет, 2019
Стр.4
Contents Предисловие . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Part 1 Eng1ish for PuЫic Speaking and Debating Chapter Опе. PuЫic Speaking: Historical Background and Contemporary State Chapter Oиtline Pre-Reading Exercises . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Readingfor Information . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . The Rich Heritage of PuЫic Speaking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Readingfor Sиmmary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Why Study PuЫic Speaking? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . From Oratory to PuЫic Speaking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . PuЫic Speaking: Moral or Immoral? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . How did Radio and Television Revolutionize PuЫic Speaking? . . . . . Reading for Independent Thinking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . PuЬlic Speaking and Conversation: Similarities and Differences . . . . Cicero's Light Bulb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . The Seduction Diet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Cicero's Five Canons of Persuasion. The Oldest Invention . . . . . . . . . Arrangement . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Style . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Memory ................................................. 19 22 23 23 28 28 30 34 37 3 8 38 Methods of Delivery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 Еуе Contact . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . lnappropriate Gestures . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Movement . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Vocal Delivery .... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Speaking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . The Oral Tradition of the ХХ Century Outside the United States . . . . The American Outstanding Orators of the Past . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 42 46 51 54 56 64 65 70 71 73 74 75 9
Стр.5
How to Develop Your Speech ................................ Purposes ofintroductions and Conclusions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Chapter Two. How to Speak Your Audience's Language. How to Organize PuЬlic Speech Chapter Outline 81 83 84 85 88 88 91 98 99 Pre-Reading Exercises . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Reading for Information . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Using Words Well . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Reading for Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Which Figures to Use in Political Speech? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Speak Your Audience's Language . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Make Cliches Win the Heart ofYour Audience . . . . . . . . . . . . . . . . . . Say Yes and No at the Same Time . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Let's Simplify Legal Jargon!................................. 10 1 Readingfor Independent Thinking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Speech Organization . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . The Paradox of Choice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . MemoraЫe Phrases . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Время над ними не властно . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Speaking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Мир полон метафор . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Chapter Three. How to Speak the Language of Debate. How to Organize Debate Chapter Outline Pre-Reading Exercises . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Readingfor Information . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Argument, Argumentation, and Debate . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Readingfor Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . What is Debate? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Why Study Debate? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Why Debate? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . The Toulmin Model . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . One More Time About Toulmin Model . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . The Advocate Advocates . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 119 12 1 123 124 127 127 132 135 137 142 143 77 79 103 103 106 113 114 116 116
Стр.6
Reading.for Independent Thinking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Functions of Debate Resolutions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Types of Value Resolutions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148 148 15 1 The Lost Art of Democratic Debate . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153 Briefing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Flowcharting . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Evidence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Пример политического отрицающего кейса . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 77 Теледебаты в политике . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . А дебаты ли это? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Performing Democracy: American Presidential Debates . . . . . . . . . . . Speaking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Debating Tips and Strategies. Do's and Don'ts English for Political and Presidential Rhetoric Chapter Опе. The Classical Tradition of PuЫic Rhetoric Part 2 Chapter Outline . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Pre-Reading Exercises . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Reading.for In.formation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . What is Rhetoric? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Reading .for Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . What is the Scope of Rhetoric? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Why Study Rhetoric? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . The Matrix, Only Cooler . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Reading.for Independent Thinking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Plato and Sophists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Aristotle and Plato . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Rhetoric and Persuasion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . What is Persuasion? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Attitudes, Beliefs, and Values . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . How Persuasion Works . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . How to Persuade Ethically . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Speaking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . The Earliest Teachers of Rhetoric . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Corax and Tisias . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193 195 196 196 200 20 1 206 209 211 211 213 216 218 220 222 226 227 227 229 5 157 160 168 180 182 183 188 188
Стр.7
Chapter Two. Introduction into Political and Presidential Rhetoric. Presidency and Its Types. President and His Duties Chapter Outline . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Pre-Reading Exercises . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Reading.for Information . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . What is Modem Presidency? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Reading.for Summary (President and His Duties) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Presidential Functions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Three Major Resources of Presidential Powers . . . . . . . . . . . . . . . . . . Why Study Presidential Rhetoric? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . PuЫic Expectations of the President .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Reading.for Independent Thinking (Types o.f Modern Presidency) . . . . . . American Presidency: Imperial or Crippled? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Symbolism in Presidential Communication . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Symbolic Presidency and Russian Political Rhetoric . . . . . . . . . . . . . . 23 1 234 235 235 242 242 245 25 1 255 256 256 258 261 Консерватизм от отчаяния . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261 How Reconstructions of Notions Go in Russia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . Presidential Myths . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Presidential Myth Т . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Presidential Myth Il . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Presidential Myth Ш . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . What Туре of Presidency Is It? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . When Words Are Deeds . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Russia as Democracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . The ProЫem of Trust in Russian Society . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Speaking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . What is the American Presidency Like? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . US Presidency: Modem vs. Traditional . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Chapter Three. Rhetorical Presidency in the Historical Perspective. Presidential Rhetoric, Mass Media, and Ghostwriting Chapter Outline . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Pre-Reading Exercises . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Readingjor Information . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . А Tale of Two Constructs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Presidential Rhetoric: Contemporary and Earlier Pattems . . . . . . . . . . 6 283 285 286 286 287 262 264 266 267 268 269 272 274 277 279 279 28 1
Стр.8
Reading.for Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Did US Presidents Go PuЫic in the ХТХ Century? . . . . . . . . . . . . . . . Rhetorical Presidency: XIX or ХХ Century Phenomenon? . . . . . . . . . What is Presidential Rhetoric Without Тоо Many Restrictions? . . . . . Are XIX and ХХ Century Presidents Rhetorical in the Same Way? . . . . Reading.for Independent Thinking (Presidential Rhetoric and Mass Media) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . American Presidents' Rhetoric Under the Influence of Mass Media. . . . . 311 Speaking in а New Кеу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Listening in а New Кеу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Presidency, Its Rhetoric, and Mass Media . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Несколько слов о риторике СМИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Presidential Rhetoric and Ghost / Speechwriting . . . . . . . . . . . . . . . . . Риторика: Медведев vs. Путин . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Фабрика речей . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . История и развитие спичрайтинга в России . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Speaking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . US Early Rhetorical Presidents . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . How Did Radio Revolutionize PuЫic Speaking? . . . . . . . . . . . . . . . . . How Did Television Affect Presidential Speaking? . . . . . . . . . . . . . . . Televised Communication . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Rhetorical Presidency in Crisis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Риторика превращается в оружие . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 337 337 Supplementary Material Presidential Speeches for Analysis and Discussion Abraham Lincoln: Eloquent Preacher . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . John Fitzgerald Kennedy: Mythic Него and Glamorous Celebrity . . . Ronald Wilson Reagan: Great Communicator . . . . . . . . . . . . . . . . . . . George Walker Bush: Folksy Cowboy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Barack Hussein Obama: America's Communicator-in-Chief . . . . . . . . Re.ference Literature . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Glossary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Keys....................................................... Acknowledgements . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342 364 3 81 390 407 424 426 438 44 7 7 289 290 295 297 299 30 1 30 1 304 305 309 31 О 313 320 325 327 329 332 334 335
Стр.9

Облако ключевых слов *


* - вычисляется автоматически
.