Валуйская BRITAIN THROUGH LISTENING COMPREHENSION Учебно-методическое пособие для студентов высших гуманитарных учебных заведений Волгоград 2010 Рекомендовано к опубликованию Ученым советом факультета филологии и межкультурной коммуникации Волгоградского государственного университета (протокол № 5 от 25.12 2009 г.) Рецензенты: д-р филол. наук, проф. каф. теории и методики обучения иностранным языкам Волгоградского государственного педагогического университета Е. <...> Britain through listening comprehension [Текст] : учеб.-метод. пособие для студентов высш. гуманит. учеб. заведений / Л. <...> Cosmopolitan Britain . 12 Text V. Birmingham and Manchester . 14 Text VI. <...> Rural Life in Victorian England . 37 Text VII. <...> Michael Faraday . 48 SCRIPTS . 51 SOURCES . 65 – 3 – INTRODUCTION Aims of this book: develop listening skills by providing students with guided listening for independent and classroom studies. <...> The units are divided into three sections. – 4 – The Pre-listening Activities section is aimed at warming students up for the text to listen, introduces words students are unlikely to know and develops speaking skills. <...> The While-listening activities section includes various types of assignments checking listening comprehension such as general comprehension questions, True/False statements, multiple choice questions, understanding of factual information (dates, numbers, names, etc.) correcting false information, answering questions covering the text content, which suggests that students understand the whole text. <...> The Follow-up Activities section includes assignments aimed at building up vocabulary and developing speaking and writing skills. – 5 – PART I TEXT I ANGLO-SAXON LIFE PRE-LISTENING ACTIVITIES I. Answer the questions: 1) Do you know the ancestors of modern English? 2) Where did those people come from? 3) When did they settle in Britain? 4) Can you imagine the Anglo-Saxon way of life? <...> Make sure you know the meaning of the following words. <...> Listen to the text again and get ready to answer the following questions: 1) Where did Anglo-Saxons prefer to live? – 6 – 2) Why did many Roman buildings become ruins? 3) What were Anglo-Saxons <...>
Britain_through_listening_comprehension_[Текст]__учеб.-метод._пособие_для_студентов_высш._гуманит._учеб._заведений.pdf
Рекомендовано к опубликованию Ученым советом
факультета филологии и межкультурной коммуникации
Волгоградского государственного университета
(протокол № 5 от 25.12 2009 г.)
Рецензенты:
д-р филол. наук, проф. каф. теории и методики обучения иностранным языкам
Волгоградского государственного педагогического университета Е. В. Бобырева;
канд. филол. наук, доц., зав. каф. английского языка
Волгоградского государственного университета Е. А. Елтанская
Кочетова, Л. А.
Britain through listening comprehension [Текст] : учеб.-метод. пособие для
студентов высш. гуманит. учеб. заведений / Л. А. Кочетова, О. Р. Валуйская ;
Гос. образоват. учреждение высш. проф. образования «Волгогр. гос. ун-т». –
Волгоград : Изд-во ВолГУ, 2010. – 68 с.
Пособие предназначается для развития навыков аудирования на начальном и среднем
этапах изучения языка, а также навыков устной и письменной речи. Может быть
использовано для самостоятельной работы учащихся и для работы в аудитории под
руководством преподавателя.
Для студентов филологических факультетов и студентов-лингвистов, изучающих
английский язык как второй иностранный.
© Кочетова Л. А., Валуйская О. Р., 2010
– 2 –
Стр.2
CONTENTS
INTRODUCTION .................................................................................................... 4
PART I ...................................................................................................................... 6
Text I. Anglo-Saxon life ............................................................................................. 6
Text II. Scotland......................................................................................................... 8
Text III. The Royal Family ....................................................................................... 10
Text IV. Cosmopolitan Britain ................................................................................. 12
Text V. Birmingham and Manchester ....................................................................... 14
Text VI. Swimming the Channel .............................................................................. 16
Text VII. Burn’s Night ............................................................................................. 18
Text VIII. Tchaikovsky in England .......................................................................... 20
Text IX. Where’s London Airport? .......................................................................... 22
Text X. Welsh Traditions ......................................................................................... 24
PART II .................................................................................................................. 27
Text I. Scottish clans ................................................................................................ 27
Text II. Edinburgh Castle ......................................................................................... 29
Text III. London and the River Thames .................................................................... 31
Text IV. Osborne House ........................................................................................... 33
Text V. Francis Bacon .............................................................................................. 35
Text VI. Rural Life in Victorian England ................................................................. 37
Text VII. The Anglo-Saxons .................................................................................... 39
Text VIII. Before Surnames ..................................................................................... 41
Text IX. Charles I..................................................................................................... 43
Text X. Joseph Turner .............................................................................................. 46
Text XI. Michael Faraday ........................................................................................ 48
SCRIPTS ................................................................................................................ 51
SOURCES .............................................................................................................. 65
– 3 –
Стр.3