Национальный цифровой ресурс Руконт - межотраслевая электронная библиотека (ЭБС) на базе технологии Контекстум (всего произведений: 634160)
Контекстум
.

Культура Великобритании и США (150,00 руб.)

0   0
АвторыСпиридонова А. В., Таюрская Н. П., Забайкал. гос. гум.-пед. ун-т
ИздательствоИзд-во ЗабГГПУ
Страниц193
ID211544
АннотацияПособие включает тематический словарь, аутентичные тексты, лексические и речевые упражнения по темам «Живопись», «Музеи и картинные галереи», «Музыка», «Времена года и погода», «Человек и окружающая среда», «Книги и чтение». В пособии широко используются реалии, характерные для культуры Великобритании и США; включены лексические упражнения, подобранные по принципу нарастания языковых трудностей, диалоги, анекдоты, дополнительная информация.
Кому рекомендованоПособие предназначено для студентов, изучающих английский язык.
ISBN978-5-85158-696-5
УДК420(075.3)
ББКШ143.21–923
Культура Великобритании и США : учеб. пособие / А. В. Спиридонова, Н. П. Таюрская; Забайкал. гос. гум.-пед. ун-т .— Чита : Изд-во ЗабГГПУ, 2010 .— 193 с. — ISBN 978-5-85158-696-5 .— URL: https://rucont.ru/efd/211544 (дата обращения: 16.04.2024)

Предпросмотр (выдержки из произведения)

How Can We Contribute to Solve the Rubbish Problem? <...> «For Most People Books Are an Escape from Real Life» . <...> 4. A Great Painting Enriches Our Experience of Life . <...> «Rain, steam and speed - the great western railway» by W. <...> Music is the Universal Language of Mankind. <...> It's like a capricious woman who always does the opposite to what you ask her. <...> When you want to go for a picnic in the open air you ask the skies to remain clear and the day to be fine. <...> Nervously you switch on the radio and listen to the weather forecast. <...> Your imagination draws a hot summer afternoon and yourself saying: 'Nice weather we are having today! <...> ' You take a lot of food and no warm clothes, go to the countryside but... do not get anything sunny. <...> You get it cloudy and cool with intermittent drizzle which ends with a thundery shower. <...> And when you are already approaching your home soaked to the skin it suddenly brightens up. <...> Each summer every student survives through the best time of his or her life — an examination session. <...> Then many students plead: 'Please, weather, stay cloudy, chilly or even cold with brisk northerly wind and rain torrents leaving pools and puddles everywhere, especially on the playground. <...> The radio promises: 'Patchy light drizzle with showery outbreaks of rain. <...> When you go skiing and want to have frosty weather with a lot of snow, it starts thawing and your skis sink in the slush. <...> 10 When you go <...>
Культура_Великобритании_и_США.pdf
Стр.2
Стр.3
Стр.4
Стр.5
Стр.8
Культура_Великобритании_и_США.pdf
Забайкальский государственный гуманитарно-педагогический университет им. Н. Г. Чернышевского Читинский педагогический колледж Культура Великобритании и США Учебное пособие Чита ЗабГГПУ 2010
Стр.2
УДК 420(075.3) ББК Ш 143.21–923 Печатается по решению Ученого совета Забайкальского государственного гуманитарно-педагогического университета им. Н. Г. Чернышевского Ответственный за выпуск: С. Е. Старостина, канд. пед. наук, доцент, проректор по учебной работе ЗабГГПУ Рецензенты: Т. А. Нестерова, преподаватель Читинского пед. колледжа; Л. Р. Татарникова, кандидат филол. наук, преподаватель ЗабГГПУ Культура Великобритании и США : учеб. пособие / Забайкал. гос. гум.-пед. ун-т ; сост. А. В. Спиридонова, Н. П. Таюрская. – Чита, 2010. – 192 с. ISBN 978–5-85158–696–5 Пособие включает тематический словарь, аутентичные тексты, лексические и речевые упражнения по темам «Живопись», «Музеи и картинные галереи», «Музыка», «Времена года и погода», «Человек и окружающая среда», «Книги и чтение». В пособии широко используются реалии, характерные для культуры Великобритании и США; включены лексические упражнения, подобранные по принципу нарастания языковых трудностей, диалоги, анекдоты, дополнительная информация. Пособие предназначено для студентов, изучающих английский язык. УДК 420(075.3) ББК Ш 143.21–923 ISBN 978–5-85158–696–5 © ЗабГГПУ, 2010 © Читинский педагогический колледж, 2010
Стр.3
TABLE OF CONTENTS ВВЕДЕНИЕ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Section I. WEATHER AND SEASONS ............................ 10 1. About the Weather. Introductory Reading and Talk ................. 10 2. Dialogue “At the Meteorological Observing Station” ............... 16 3. The Weather in Everyday Speech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 4. The Weather Forecast ........................................ 23 5. A Thunder Storm ............................................ 27 6. Before the Storm ............................................ 28 7. Snow-bound ............................................... 30 8. A Rainy Day in an Inn ........................................ 31 9. Additional Bits of Information ................................. 33 10. Proverbs and expressions .................................... 36 11. The seasons . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 12. Dialogue “About the Seasons” ................................ 45 13. Which Season Do You Like Best? ............................. 50 14. Spring ................................................... 53 15. Winter ................................................... 55 16. Chita in Winter ............................................ 56 17. Additional Bits of Information ................................ 57 18. Proverbs and Expressions .................................... 58 Section II. MAN AND ENVIRONMENT .......................... 61 1. The Environment ........................................... 61 2. The Environment: Problems and Solutions ....................... 63 3. Ecological Problems of a Big City. London . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 4. How Can We Contribute to Solve the Rubbish Problem? ............ 68 5. Man and Environment ........................................ 71 6. Environmental Pollution. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 7. Air Pollution Affects Everyone. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 8. Soil pollution. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 Section III. ON BOOKS AND READING ......................... 83 1. The Book. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83 2. The Book-Bag. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 3. On Reading ................................................ 95 4. Detective Stories ............................................ 96 5. «For Most People Books Are an Escape from Real Life» ............ 98
Стр.4
6. My Favorite Woman Character in Fiction ........................ 99 7. The University Library ...................................... 100 8. Library Services ........................................... 100 Section IV. PAINTING ........................................ 102 1. What is art? ............................................... 102 2. The taxonomy of arts ....................................... 103 3. Painting and drawing ....................................... 105 4. A Great Painting Enriches Our Experience of Life . . . . . . . . . . . . . . . . 108 5. «Rain, steam and speed - the great western railway» by W. Turner ... 112 6. W. S. Maugham “The Moon and Sixpence”. Chapter XLVIII . . . . . . . . 114 7. British artists ............................................. 116 8. Creative Hunger ........................................... 121 Section V. MUSEUMS AND ART GALLERIES. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 1. Vocabulary and exercises .................................... 131 2. A visit to an art gallery ...................................... 132 3. London Art Galleries. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 4. Museums in Wales ......................................... 135 Section VI. ARCHITECTURE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138 1. Vocabulary and exercises .................................... 138 2. English Architecture ........................................ 139 3. Inigo Jones and Christopher Wren ............................. 141 4. Дом на Волхонке . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 Section VII. MUSIC .......................................... 145 1. Vocabulary and exercises .................................... 145 2. Music is the Universal Language of Mankind .................... 151 3. At the Opera House. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 4. Music in Britain ........................................... 163 5. Sir Edward Elgar. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165 6. Shake, Rattle and Roll in the USA ............................. 168 7. How to become a star ....................................... 170 8. Stage and screen ........................................... 171 9. The movie business. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 10. Horror films. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 11. Block-buster films. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177 12. Cartoons ................................................ 180 13. Reward Intern@tive Exercises ............................... 183 REFERENCES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Стр.5
ВВЕДЕНИЕ Курс «Практика устной и письменной речи» предназначен для студентов 3–5 курсов педагогических колледжей специальности 050303 Иностранный язык. Основной целью практического курса обучения иностранному языку в педагогическом колледже (наряду с теоретическим курсом обучения и методикой его преподавания) является формирование у студентов иноязычной коммуникативной компетенции и развитие личности будущего учителя общеобразовательной школы, способного и желающего овладеть иностранным языком как средством общения и обучения, а также совершенствоваться в области иностранного языка и методики его преподавания. Сформулированная цель является комплексной и включает в себя пять компонентов: практический, развивающий, воспитательный, общеобразовательный и профессионально-педагогический. Практический компонент цели состоит в формировании у будущего учителя коммуникативной, речедеятельностной, лингвострановедческой и лингвистической компетенции. Развивающий компонент цели выражается в развитии личности студента, его психических функций (интеллектуальной, мнемической и других), его коммуникативных способностей и гуманистической направленности. Воспитательный компонент цели заключается в формировании у будущего учителя культуры общения и поведения, бережного отношения к отечественной и зарубежной культуре. Общеобразовательный компонент цели предусматривает расширение у студентов общего, лингвистического, лингвострановедческого и филологического кругозора. Профессионально-педагогическая цель обучения иностранному языку в педагогическом колледже означает овладение им как средством педагогического общения, овладение иноязычной устной речью как средством общения и обучения, т. е. на адаптивном уровне. 7
Стр.8