Share your views with the class and compare your ideas with those of your groupmates. <...> Channel
noise
transmitter
signal
Pleasure
information
joy
medium
Receiver
struggle
message
despair
Singing
current
need
coverage
Make up sentences on the subject using the words from your lists. <...> Match them up with the definitions on the right.
1. a network
A. a machine for making copies of documents
and sending them over telephone lines
providing their immediate reception.
2. voice mail
B. a device that converts data into a form that
can be transmitted over phone lines so one
computer can “talk” to another.
3. a facsimile machine
C. a gadget that provides mobile communication services to users on the move by
transferring signals through a network of
base stations
5
4. electronic mail
D. the linking of several computers or
computer terminals
5. a modem
E. a way of getting phone messages without
an answering machine allowing users to
have their phones “answered” automatically
if they are out or on another call
6. a cellular phone
F. the sending and receiving of messages
including texts, pictures, audio and animation over a computer network
Task 3. <...> Increasing use is being made of computer networks of various sizes and complexities for the transmission of many categories of information. (7) ________ is typed
into a sender’s computer to be read on screen at his or her convenience. <...> Be careful, there are some extra words in
column B.
Column A
Column B
1. <...> The telephone is an instrument...
a) for transmitting the sound of the voice by electricity;
b) for making copies of documents and sending them down telephone lines to another place;
c) for sending information from one computer down telephone lines to another
computer.
3. <...> Fax machine is a means of ...
a) transmitting written messages with a high speed;
b) copying documents and sending them down telephone lines to another place;
c) recording moving pictures and sound.
5. <...> Which of the following sentences summarizes the idea of the paragraph
most accurately?
1. a) Rapid change in communication technologies brings about unlimited opportunities for people.
b) An increasing use of rapid communication devices for both interpersonal and
public communication is a vivid <...>
Электроника_достижения_и_перспективы.pdf
ФЕДЕРАЛЬНОЕ АГЕНТСТВО ПО ОБРАЗОВАНИЮ
ГОСУДАРСТВЕННОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ
ВЫСШЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
«САМАРСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ АЭРОКОСМИЧЕСКИЙ
УНИВЕРСИТЕТ имени академика С.П. КОРОЛЕВА»
ЭЛЕКТРОНИКА:
ДОСТИЖЕНИЯ И ПЕРСПЕКТИВЫ
Утверждено Редакционно-издательским советом университета
в качестве учебных заданий по английскому языку
С А М А Р А
Издательство СГАУ
2008
1
Стр.1
ББК Ш. 143.21 я7
УДК 621.38(075)
Составители: С.А. Луценко, А.В. Муравьева, Н.Г. Степнова
Рецензент Л. П. М е р к у л о в а
ЭЛЕКТРОНИКА: ДОСТИЖЕНИЯ И ПЕРСПЕКТИВЫ: учеб. задания по
англ. яз. / сост. С.А. Луценко, А.В. Муравьева, Н.Г. Степнова. – Самара:
Изд-во Самар. гос. аэрокосм. ун-та, 2008. – 196 с.: ил.
Цель учебных заданий – дальнейшее развитие и совершенствование навыков и
умений чтения, устной и письменной речи на основе материалов, соответствующих
специальностям радиотехнического факультета.
Представлены тексты, основанные на аутентичных материалах, навыки чтения,
устной и письменной речи практикуются в контексте раздела, посвященного определенной
тематике. Совокупность текстов, составляющих каждый раздел, предусматривает
развитие навыков по основным видам чтения и умения аннотирования и анализа
логики научно-технического текста. Основной текст, сопровождающийся
системой упражнений, направленных на усвоение терминологии, повторение сложных
грамматических явлений, позволяющих анализировать и обобщать информацию,
предназначен для изучающего чтения, дополнительные тексты предполагают просмотровое
и поисковое чтение.
Широкий диапазон разнообразных дискуссионных видов деятельности, творческих
заданий предоставляет студентам возможность совершенствовать речевую
компетентность, умение анализировать и обобщать материал, представлять и аргументировать
точку зрения в ходе дискуссии по проблеме.
В учебных заданиях представлены аутентичные материалы, охватывающие
наиболее значимые и перспективные области современной радиотехники, анализирующие
достижения и направления дальнейшего развития данных областей.
Материал учебных заданий адаптации не подвергался и предусматривает продвинутый
уровень владения языком специальности.
Предназначены для студентов II курса дневного отделения радиотехнического
факультета.
ББК Ш. 143.21 я 7
УДК 621.38(075)
© Самарский государственный
аэрокосмический университет, 2008
2
Стр.2
Contents
Unit 1. Communication Technologies...............................................................
Part 1. Means of Communication .........................................................
Part 2.The Process of Communication .................................................
Unit 2. Fiber Optics............................................................................................
Part 1. Fibre Optic Basics .....................................................................
Part 2. Fibre Types ...............................................................................
Unit 3. Digital Data Transmission.....................................................................
Part 1. Digital Carrier Systems .............................................................
Part 2. Digital Home .............................................................................
4
4
24
32
32
47
58
58
77
Unit 4. Nanotechnology ....................................................................................
Unit 5. Reading manuals ……………………………………...........................
Unit 6. High-tech Equipment in Modern Medicine…….................................... 105
Unit 7. Medical Devices..................................................................................... 120
The first Russian and foreign Laser medical installations,
their basic units……...………..............................................................
120
Unit 8. A Brief History of Electrocardiography-Progress through
Technology.............................................................................................
First explorations of bioelectricity and electricity generated
by the heart………..…….....................................................................
132
132
Unit 9 . Ultrasound Equipment............................................................................ 148
Supplementary Reading…………………………………................................. 166
86
98
3
Стр.3